دستور ویژه وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق دانش‌آموزان سنندجی عزل مدیر آموزش و پرورش ری درپی پرونده تعرض به دانش‌آموزان جزئیاتی از پرونده تعرض یک معلم به دانش‌آموزان در شهر ری نیسان آبی رکورد دار واژگونی در روز‌های بارانی/جایگزینی گاردریل‌ها با نیوجرسی در بزرگراه‌های پایتخت اصلاح آیین‌نامه تغذیه دانشجویان/اختصاص ۴ همت به حوزه تغذیه پلیس: آزارگر زنان تهرانی دستگیر شد + عکس متهم توقیف ۱۱ فروند قایق شوتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس واریزی حقوق معلمان و فرهنگیان با احکام جدید / میزان افزایش حقوق معلمان آسمانی ابری تا نیمه ابری برای تهران تا ۵ روز آینده تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون‌های ورودی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی بارش باران در اغلب استان‌ها تا اواسط هفته کشف توله شیر وحشی و مار‌های پیتون و کبری در یکی از مناطق مسکونی تهران + عکس رئیس سازمان محیط‌زیست: پروژه قانونی به نام ‎ «پتروشیمی میانکاله» وجود ندارد بیماری‌هایی که مانع سفر حج هستند ماجرای حضور زن نیمه برهنه در بانک اصفهان چه بود؟

پیشنهاد جدید برای کنکور؛ تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم شود

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش پرورش در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور پیشنهادات جدیدی را مطرح کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 03
کد خبر: ۲۶۴۷۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا کاظمی در جلسه شورای عالی آموزش پرورش با اشاره به آسیب‌های مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و باقی ساحت‌ها را به حاشیه رانده است.

 

کاظمی، به آسیب‌های روانی و عاطفی این مصوبه اشاره کرد و گفت: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانواده‌های آنها تمرکز کنیم نه آنکه دانش آموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرس زا مواجه کنیم.

 

وی کاهش شرکت در المپیادهای علمی را از دیگر مشکلات این مصوبه دانست.

 

کاظمی پیشنهاد داد که مصوبه تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم و تأثیر آن از ۶۰ به ۴۰ درصد برسد.

 

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.

 

وی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بی توجهی، کم توجهی و کوچک انگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: چرا هیچ گاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش آموز را نمی‌دهد. در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانش آموزسهم مان روی همین عدد بوده است.

 

وی با انتقاد از این که چرا در رتبه بندی دستگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه هشتادم را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد هیچ گاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.

 

کاظمی با تأکید بر این که این مصوبه ابعاد تربیتی توجهی ندارد، گفت: ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم. در حالی که این مصوبه، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.

 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتبانی ها اندک است در حالی که ما نیازمند حمایت‌های میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد.

 

وی ادامه داد در نهایت ما تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانی‌ها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کرده ایم.

 

رویکرد سند تحول تربیت تمام ساحتی است و رویکرد کنکور تک ساحتی

در ادامه علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأیید مباحث مطرح شده از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ گاه مرجعیت کتاب درسی، هدف سیستم آموزشی نبوده چون نظام آموزشی همیشه به دنبال مرجعیت برنامه درسی بوده است.

 

وی ادامه داد: امروز کنکور هم تأثیر خود را بر مرجعیت کتاب درسی گذاشته است و این امر به دور از اهداف عالی آموزش و پرورش است.

 

کمرئی با بیان این که توجه به کتب مثبت است، افزود: این نگاه نه طبق برنامه تحول و نه بر اساس اهداف آموزش و پرورش است.

 

وی با تأکید بر این که آموزش و ارزشیابی در سه پایه آخر تحصیلی به ارزش تبدیل شده است، گفت: این اقدام سبب بروز کارکردهای منفی مصوبه خواهد شد.

 

کمرئی تربیت تمام ساحتی را رویکرد سند تحول دانست و گفت: رویکرد کنکور و افزایش معدل با رویکرد علمی سند تطبیق دارد و لیکن بقیه ساحت‌های تربیتی دیده نشده است.

 

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش؛ مدرسه به مثابه نهاد آموزشی باید جای خودش را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با عناصر فرهنگی و اجتماعی بدهد.

 

وی به تهدیدهای ناشی از این مصوبه اشاره کرد و گفت: تهدیدها نشان می‌دهد که نتایج کنکور دهک‌های یک تا ۷ از ۱۴ به ۲۶ درصد در رشته‌های تجربی در دانشگاه رسیده است. اما این آمار فقط مربوط به ۳ درصد دانش آموزان است ودر جای خود جای نقد و بررسی بسیار دارد.

 

پرداختن صرف به کنکور عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد / کیفیت بخشی به مدارس دست منتفعان کنکور را کوتاه می‌کند

غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره لغو مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و برخی با غوغا سالاری سبب می‌شوند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.

 

وی ادامه داد: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند به عدالت آموزشی نزدیک تر خواهیم شد.

 

حداد عادل با اشاره به این که نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی مؤثرتر واقع شود، افزود: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد. بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.

 

وی ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تست زنی به دانش آموز قدرت تفکر نمی‌دهد بنابراین نباید تأثیر قطعی را لغو کرد. زیرا نمی‌توانیم تأثیر لغو این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحت‌های سند تحول مؤثر دانست.

 

حداد عادل پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هر چه بهتر این مصوبه بررسی شود./ مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار